BAB 9


Azree melabuhkan punggung di sebelah Faris Ifwat.Dipandang abangnya yang khusyuk mengadap televisyen. Tidak berkelip-kelip mata lelaki itu.Langsung tidak perasan kehadirannya.Azree mengerutkan dahi.Dia mengambil remote di tangan Faris Ifwat lalu menukar rancangan ke rancangan tamil.Sekali lagi dia memandang abangnya.Lelaki itu tersenyum memandang televisyen.Azree menepuk dahi.Sah tengah berangan!

Azree memandang sekeliling,mencari objek untuk mengenakan Faris Ifwat.Dia nampak Fifi,kucing Parsi kesayangan keluarga keluarga mereka sedang enak bersantai di atas karpet.Perlahan-lahan dia bangun dari kerusi,pergi mendapatkan Fifi.Didukungnya kucing itu lalu dibawa dekat dengan Faris Ifwat.Diciumnya Fifi sebelum diletakkan di atas bahu lelaki itu perlahan-lahan.

Fifi yang memang manja menggesel-geselkan bulunya di leher Faris Ifwat.Faris Ifwat juga seolah-olah selesa dan hanya membiarkan.Namun itu hanya seketika.

“Opocot..ooo mak kau ubi rebus mak cik Kiah!”Spontan Faris Ifwat melemparkan kucing kesayangan itu.Nasib baik jatuh atas kusyen yang empuk juga.

Azree ketawa berdekah-dekah.”Sejak bila kau melatah ni angah?Buat malu je.Hilang macho.”

Faris Ifwat berdehem kecil.Dibetulkan kedudukan duduknya dan diambil alat kawalan jauh dari tangan Azree.Menukar kembali siaran televisyen.

“Kau berangan apa ni angah?”soal Azree dengan tawanya yang masih bersisa.

“Berangan?Nonsense!”

“Ceh..tak mengaku pulak.Aku nampak la.Haaa..dont tell me its about girl?Love?”

Faris Ifwat menggeleng.Ketawa sinis.Girl?Love?Itu bukan prioriti dalam hidupnya sekarang.Dia akui,ramai teman wanita.Tapi yang betul-betul istimewa..kosong!Walaupun ramai wanita cantik mendampinginya,tiada seorang pun yang dapat meninggalkan kesan di hati.Apa orang tua kata..mandi tak basah,tidur tak lena,makan tak kenyang?Mengarut.Dia tidak percaya itu semua.

“Mama ngan abah mana?”soal Faris Ifwat.Mengalihkan topik perbualan.Sebenarnya dia sendiri tidak pasti apa yang dimenungkannya tadi.Bercampur baur mungkin.

“Dating.”

“Hurm..kau tak ikut?”

Azree mengerut dahi.”Kenapa pulak nak ikut?Kacau diorang je.”

“Mana lah tau.Kau kan anak manja.”Faris Ifwat ketawa.Azree mencapai kusyen lalu dibaling ke arah Faris Ifwat.Sempat dielak oleh lelaki itu.Sememangnya,di antara adik beradik yang lain,Faris Ifwat paling rapat dengan Azree.Malah tidak begitu rapat dengan kembarnya sendiri,Nabil Ifwat.Mungkin kerana mereka berkongsi hobi yang sama,ataupun perangai yang lebih kurang-gila-gila.Tidak seperti Nabil Ifwat dan Daniel Ifwat yang lebih serius.

“Angah,hari tu aku ada terdengar staff kat Foto Siber bercerita tentang kau dengan Yana.”

“Yana?Ariyana?Hurm..kenapa?”

“Tak delah..diorang macam nampak kau bagi perhatian lebih kat Yana tu.Angah,betul ni kau tak ada feeling-feeling kat Yana tu?”soal Azree bersungguh-sungguh.Serius mukanya.

Faris ketawa besar,mempamerkan giginya yang tersusun rapi.”Kalau ada kenapa?”

“Jangan main-main Angah.Yana tu bahaya.”

“Bahaya?Dia makan orang?Gigit orang?”Faris Ifwat berlawak.Siaran televisyen ditukar lagi.Kali ini memaparkan rancangan tentang perniagaan pula.

“Dia tu garang,nampak je lemah lembut tu.Cuba lah buat dia marah.Urghh..macam harimau.Harimau cun!”

Azree tersengih bila Faris Ifwat memandangnya.”Erm..dia prefect yang berdedikasi kat sekolah.Dia ramai sangat kawan perempuan.Tapi nak tengok dia kawan rapat dengan lelaki..perghh..susah gila.Boleh kira ramai yang nak tackle dia, tapi semua kecewa.”

Faris Ifwat mengangkat kening.”Tapi angah tengok macam dia rapat dengan kau..”

“See the leg la.”Azree menepuk dada,tersenyum bangga.”Haha..tak ada la rapat mana pun,setakat kat sekolah je.Tak pernah keluar pun.Bapak dia garang.Tapi dulu,serius cakap..kiteorang pernah bermusuh gila-gila.Yelah,kalau datang lambat,ponteng sekola ke..semua Yana yang kantoikan.Memang bengang betullah dengan dia tu.Tapi mungkin tulah sebab aku mulakan persahabatan dengan dia.”

“Tapi angah,I like her as a friend. Ariyana,beautiful girl with brain.”

Mata Faris Ifwat masih mengadap kaca televisyen,tapi setiap patah perkataan Azree berjaya menembusi otaknya.Berlegar-legar sebelum tersimpan di situ.Dia tahu,khabar-khabar angin yang disebarkan tidak benar sama sekali.Dia memang suka mengusik Ariyana.Dia cuma suka melihat wajah gadis itu ketika marah,ataupun ketika serba-salah yang membuatkan wajahnya merah.Itu saja sebabnya.Tiada sebab yang kukuh.

“Angah,betulkan?No hard feeling?”

Faris Ifwat menggeleng.Ketawa.”Impossible..tak mungkin kot.”

Azree mengangkat ibu jarinya.”Good.Tapi kan angah,sometimes..orang yang kita tak sangka-sangka tu la sebenarnya yang boleh buat kita gila bayang nanti.Kan?”

Faris Ifwat mengangkat bahu.

“Eh..look.Abah lah.”

Masing-masing memfokuskan perhatian ke arah televisyen.Hilang terus persoalan mengenai Ariyana.Kelihatan Tan Sri Baharudin sedang ditemubual berkaitan kejayaannya di dalam perniagaan,dan usahanya yang murni untuk membantu orang melayu.

Faris Ifwat dan Azree menonton dengan perasaan kagum.Great man.Jujur,sememangnya dia semakin bersemangat bila melihat kejayaan yang diraih bapanya.

“I hope to going be like abah one day,angah,”ujar Azree.Bersemangat.

Faris Ifwat mengangguk.”Abah is my idol.Ada perniagaan yang berjaya,family yang bahagia.”

“…dan isteri yang cantik dan lemah lembut,”sambung Azree.

“That’s right.”sokong Faris IFwat.Kedua-duanya ketawa.

5 aduan:

haruhi said...

x sbr bk tgu next n3...hehe

eija said...

iye r rsa nya 2 mak azree..
ngee nie yg xsbr nk tgu n3..

nrul cpt mskn n3 yek..

SyAfIrA iDaYu said...

mcm mama azree aje...
hehe...sambung lagi yek..
x sabar nk baca..huhu

LiLy said...

hye nurul...
thanx a bunch for the advice....
sye hargai sgt2...
btw,cite nurul best!
tros semangat berkobar2 nk wat cte ble bace cte nurul...
hope dpt bace lg novel dr nurul...
all the best to u too!
(~_^)

Anonymous said...

wa cerite nie sweet r..hope last22 die ngan azree r..tknk ngan abg die yg menyampah tue..agpun azree nie cool wa comel sgt hehe...azree sarangheyo