Cinta Tetap Milikmu



Cinta Tetap Milikmu

"Tina..cepat turun makan,"jerit Tengku Balqis.

Hisy..budak bertuah ni..bibik,tolong panggilan Tina.Tanya dia,tak nak pergi kerja ke hari ni.. "bebel Tengku Balqis lagi.

"Kejap la mama..nak turun la ni.."Tina menuju ke rak yang menempatkan koleksi begnya.Matanya melilau kiri kanan.Tangannya menunjuk satu persatu.'Yang ni..oh,bukan..yang ni..emm..ha,jumpa pun!'Tangannya mencapai beg jenama Guess .Kasut!Dia melangkah ke rak kasut yang terletak di sebelah rak begnya."Hemm..warna ape eh?Ha..hitam!Hitam itu menawan.."

Tiba-tiba dia meraba telinganya.Kosong!Alamak,anting-anting.Terlupa pulak.Dia menuju ke arah meja solek.Mencapai kotak yang berisi koleksi anting-anting.Kemudian kotak yang berisi koleksi jam.Dan juga kotak yang berisi koleksi rantai.Dia memandang cermin.Dari hujung rambut hingga ke hujung kaki.Yeah..almost perfect!

"Tina!!!!"
"Ye mama..I'm coming!"Tina berlari-lari anak menuruni tangga.Sampai di anak tangga yang terakhir..
"Opocot!!"
"Bibik!Mana pulak datang kain buruk ni??Nasib baik saya tak tersembam jatuh macam nangka busuk,"jerit Tina lantang.

Bibik datang dengan tergocoh-gocoh."Maaf bu Tina.Bibik tertinggal tadi kain buruknya di atas tangga.Bibik terlupa.."ujar bibik dengan takut-takut.

"Hisy bibik ni.Lain kali kain buruk tempatnya di dapur..bukan di atas tangga.Mengerti?"
Bibik mengangguk.Tina pula menggeleng.Pantas dia berlalu ke ruang makan.Dilihatnya Tengku Badrul, Tengku Balqis dan Tengku Aidil sudah menanti di situ.

"Morning papa,mama,abang Aidil "ucapnya sambil menarik kerusi.

"Amboi..lamanya tuan puteri ni bersiap..macam pengantin.Ni nak pergi office ke nak pergi majlis tari menari ni?"usik Tengku Badrul.

"Dia practice tu papa..kan next month nak jadi pengantin dah."Giliran abangnya,Tengku Aidil pula menyambung.

"Ma..tengok papa dengan abang ni.."Tina memuncungkan mulut.Faham sangat dengan perangai papa dan abangnya yang suka mengusik.Tengku Badrul dan Tengku Aidil ketawa.

"Dah nak jadi isteri orang pun kuat merajuk lagi ke tuan puteri oii."Tengku Aidil masih tidak puas lagi menyakat adiknya.

"Hisy..dah-dah.Pagi-pagi pun nak bertekak..papanya pun sama jugak.Cepat breakfast,kang lambat pulak masuk office,"ujar Tengku Balqis menamatkan pertelingkahan.Tina tersenyum kemenangan.Dia memandang makanan di atas meja.

"Bibik!!"
Seperti biasa bibik tergocoh-gocoh lari."Ada apa ibu Tina?"

"Mane saya punya cornflakes?Kan saya dah bagitau bibik,saya tak makan nasi goreng pagi-pagi ni..Hisy..bibik ni pelupa laa,"bebel Tina.
Bibik menggaru kepala."Iya..bibik ambilkan sekarang."Serentak dengan itu dia berlari ke dapur.

"Laaa..makan jela.Tina ni cerewet betul.."ujar Tengku Aidil.

"Tina mana boleh telan nasi pagi-pagi ni.Nanti muntah...mama,Tina tak suka la bibik baru ni.Asyik lupa je.Baru cakap semalam dah lupa dah.Tak sama macam Mak Jah."

Tengku Balkis menggeleng."Semua orang gaji yang kita ada Tina bandingkan dengan Mak Jah.Semuanya Tina tak suka.Semuanya Tina complain..Susahlah macam ni.Janganlah cerewet sangat.Nanti diorang semua lari,kita jugak yang susah."

"Habis tu,Mak Jah sorang yang faham Tina.."

"Tapi dia dah takde Tina.."Tengku Balqis mengingatkan sekali lagi.Dia tahu Tina amat menyayangi Mak Jah.Tapi orang tua itu telah meninggal setahun yang lepas.Dan masuk kali ini,sudah lebih enam kali mereka menukar pembantu rumah.Semuanya gara-gara sikap Tina yang begitu cerewet dan pembersih.

"Bibik!!!"jerit Tina tiba-tiba.
"Ya ibu Tina..bibik datang ni.".'Ya Allah,bisa gugur jantung aku dibuat dek perempuan ini.Terpekik-terlolong..'

"Bibik,kenapa kasi saya sudu yang ada ukiran ni?Kan saya dah cakap awal-awal,saya tak suka sudu yang ada ukiran.Bibik ni..memang menguji kesabaran saya betulla.."

"Laaa..sudu pun bermasalah jugak?ape pulak masalahnya dengan sudu tu?"soal Tengku Aidil .Pening betul dia melihat kerenah adiknya itu.

"Abang,Tina tak boleh makan la guna sudu macam ni."

"Apasal pulak?"soal Tengku Aidil.

"Abang tau tak,Tina bayangkan dalam ukiran kat tangkai sudu tu ada kuman-kuman,bakteria..eiiii.."ucap Tina dengan mimik muka seperti kegelian.

"Hisy..merepek la Tina ni.Dah bibik,pergi ambik sudu biasa macam dia mintak tu.Lepas ni bibik pergi tidur.Kalau Tina panggil lagi,bibik buat-buat tak dengar je."



*****************************


"Zain,papa serahkan Tina kepada kamu.Papa harap kamu dapat jaga dan bimbing Tina sebaiknya supaya menjadi isteri solehah.Terimalah dia seadanya.Papa tau Tina mempunyai banyak kelemahan dan papa percaya kamu mampu bimbing dia.Banyak dugaan yang akan kamu tempuhi dalam menempuhi alam rumahtangga ni.Perkahwinan ni tak semudah masa kamu berdua bercinta dulu.Bila dah tinggal sebumbung,baru kamu akan tahu kelebihan dan kekurangan pasangan kamu.Paling penting,gunakan akal fikiran yang rasional.Papa tau Tina tu kadang-kadang emosional sikit,cerewet pulak tu.Sampai kami pun pening nak melayan kerenah dia.Tapi papa tau dia anak yang baik.Papa harap dia juga boleh menjadi isteri yang baik untuk kamu."Begitulah pesanan panjang lebar dari Tengku Badrul.

Zain mengangguk."Insyaallah papa,Zain akan cuba untuk jadi suami yang terbaik.Bila Zain ambil keputusan untuk kahwin dengan Tina,Zain dah bersedia untuk menerima dia seadanya.Biar apapun yang terjadi,Zain janji..hanya Tina yang akan jadi teman hidup Zain untuk selama-lamanya."


*****************************

"Abang,cantik kan bulan tu."
"Hemm..apa dia?"soal Zain sekali lagi.Kurang jelas.
Tina menarik muka."Beranganla tu..Tina cakap..bulan tu cantik kan.."
Zain mengelus rambut isterinya."Ooo..emm..cantik.Tapi sayang..lagi cantik dari bulan tu."
Tina menampar lembut bahu suaminya."Abang ni.."
"Betulla..bulan tu memang cantik..kalau tengok dari jauh.Tapi kalau dekat kan buruk..berkawah-kawah.Tapi Tina..jauh ke..dekat ke..still cantik pada abang."

Tina tersenyum.Kembang kucup hatinya menerima pujian dari suami tersayang."Do you know why I love you so much?Abang ni memang pandai bodek Tina .Abang tau kan Tina ni degil,keras kepala,panas baran...Tapi dengan abang,senang je hati Tina ni cair tau."

Zain ketawa."Tapi sekarang ni Tina dah jadi isteri abang..so,kurangkanlah sikit perangai budak-budak yang Tina selalu buat masa kita bercinta dulu tu k.."

Perangai budak-budak?Tina mencebik bibir."Abang dah penat layan karenah Tina eh?Huh..abang jugak yang cakap..always be yourself..dah perangai Tina macam ni,nak ubah macammana lagi?"

"Ala yang,biar berpada-pada la..lagipun,papa dah serahkan Tina kat abang.Kalau Tina degil jugak,abang rotan!"
Tina menjegilkan mata."Abang!"Satu cubitan terus singgah di peha suaminya."Aduh!Ok2..Tina ni ganas betul..eh,haritu abang pesan sebelum kahwin,belajar masak dengan bibik..Tina ada buat tak?"soal Zain tiba-tiba.

"Err..ada..."Tina mengangguk cepat."Tapi kan bang,bibik tu pun bukan reti masak sangat.Dia ajar Tina masak makanan Indon je tau.."ujar Tina bersungguh-sungguh.

"Ye ke?Ala..kira ok la tu..at least Tina dah ada basic memasak sikit-sikit kan.Hemm..sempena meraikan perpindahan kita ke rumah baru ni,apakata esok Tina masak untuk lunch?Lagipun esok Tina cuti lagi kan?Abang teringin sangat nak rasa masakan isteri abang yang sedap ni.Boleh kan yang?."

"Esok??"
"Yer..esok la..Tina tau kan makanan favourite abang?"
"Err..tomyam?"soal Tina meminta kepastian.Zain mengangguk.
Alamak,habis la aku..macammana pulak aku nak masak tomyam ni?
"Yang..ooo..yang!"

"Err..boleh-boleh.No problem."Tina berkata dengan penuh yakin.Dia mengangkat ibu jarinya.Dalam hati hanya tuhan yang tahu.Hendak berterus terang yang dia masih tidak dapat menguasai walaupun asas memasak,dia malu.Dia tidak mahu Zain memandang rendah terhadap kebolehan memasaknya.Dia tahu Zain paling lemah dengan wanita yang pandai memasak.Lagi-lagi yang pandai masak makanan kegemarannya.

Zain tersenyum senang."Jom tidur yang..penat la kemas barang siang tadi.."


******************************************

"Ala,mana pulak mama ni..time orang perlukan dia la susah sangat nak cari.."Tina merengus.Dicubanya sekali lagi menelefon Tengku Balkis.Tetapi gagal lagi.

Hisy,apa aku nak buat ni..Dia memandang barangan mentah yang dibeli suaminya di pasar.Brokoli,carrot,putik jagung,bawang..dipegangnya satu persatu tanpa tujuan.Sumpah,tidak pernah seumur hidupnya dia memasak menggunakan semua ini.Selama hidupnya,Mak Jah yang menguruskan makan minumnya sehinggalah orang tua itu meninggal dunia.Dia dimanjakan oleh Mak Jah sehingga dia tidak berpeluang menyentuh langsung perkakas dapur.Masakan apa yang dia tahu?Masak nasi pun belum tentu lulus lagi.Rasanya,kali terakhir dia memasak,sewaktu tingkatan tiga.Itupun kerana disuruh guru matapelajaran Ekonomi Rumah Tangga untuk memasak pancake.

Telefon berdering."Ha,mama..mama pergi mana tadi?Tina call tak dapat pun.."bisik Tina perlahan.Takut Zain yang sedang menonton tv di ruang tamu mendengarnya.

"Mama ada meeting la dengan Datin-Datin ni.Tina tau tak,semua dah sepakat tau nak pilih mama jadi pengerusi Kelab Datin Semalaysia ni.Tina tau..mama.."

"Mama...mama kena tolong Tina.Tina ada masalah besar ni..mama kena ajar Tina masak.Abang Zain suruh Tina masak tomyam,tapi Tina tak tau.Mama cepat kasi resepi.Tina betul-betul dah buntu ni.."

"Tomyam?"soal Tengku Balqis.

"Yela..Tina mana reti masak,lagi-lagi masak tomyam.Tomyam pun Tina tak pernah makan selama ni.Cepatla ma..kasi step by step."

"Err..ok2.barang-barang dah beli?"

"Dah.Abang Zain beli kat pasar tadi,"jawab Tina pantas.

"Err..Tina basuh la dulu sayur-sayur tu."

"Basuh..oh,kejap eh mama.Hmm..ok,dah.Lepastu?"

"Lepastu..err..lepastu..Tina,sebenarnya mama pun tak berapa tau la nak masak tomyam,"akhirnya Tengku Balqis terpaksa mengaku.

"Hah?Takkan la mama tak tau.Cepatla ma,Tina tak tau nak tanya siapa dah ni.."

"Betulla..err..Tina pun tau kan,mama bukannya rajin masak sangat.Tapi masak makanan yang lain mama terror tau..Papa Tina pun selalu puji.Contohnya chicken chop,spaghetti,lasagna..maggi kari..Tomyam ni,dia susah sikit.Kena ada skill Tina.."

"Ala ma..mama cakap jelah apa yang mama tau.Tina betul-betul terdesak ni."

"Hmm..oklah.Tapi kalau tak jadi jangan salahkan mama!"


******************************************

"Yang..kenapa nasi ni macam lembik semacam je ek?"

"Lembik?Ish..mana ada..Tina dah masak secukup rasa tadi tau.Ala abang,nasi tu tak penting.Ni ha,Tina ada masak lauk tomyam special untuk abang.Macam yang abang pesan malam tadi.Emm..rasa la,"ujar Tina penuh keyakinan.Dia menyenduk tomyam itu ke dalam mangkuk kecil lalu disuakan kepada suaminya.

"Wah..nampak macam sedap je.Tina tak makan sekali?"soal Zain sambil menghidu aroma tomyam di dalam mangkuk.

"Takpela,abang makan dulu.Isteri yang baik patutnya layan suami makan kan.."ucap Tina dengan lembut dan manja.

"Ya Allah,bagusnya isteri abang ni..kalau abang tau Tina macam ni,10 tahun dulu abang dah datang pinang Tina buat bini tau!"

Tina mencebik bibir."Ala abang ni..main-main pulak.Cepat la rasa tomyam tuh.."

"Okey-okey."Zain menghirup sedikit tomyam di dalam mangkuk.Dia termenung seketika,menghalusi segala rasa dalam masakan itu.

"Ha,macammana?Sedap?"soal Tina penuh pengharapan.Dia menopang dagu memandang suaminya.Siapla kalau cakap tak sedap.Berpeluh-peluh aku masak tadi.Ingat senang ke nak suruh Tengku Qistina masak?

"Err..tomyam ni bukan tak sedap yang..tapi.."Zain masih gagal memberi komennya.

"Tapi apa bang.."soal Tina lembut,tapi penuh makna.

Tapi memang tak sedap pun!Sedap lagi tomyam kat kedai mek kelantan+Thailand yang aku selalu makan sebelum kahwin dengan Tengku Qistina ni.Aduh..Teruknya rasa tomyam nih.Macam rasa kuah kari dicampur asam jeruk dicampur pulak dengan budu..haha.Nasib baik la aku sayang giler kat wife aku ni.Ish-ish,inilah nasib kalau kahwin dengan anak manja..

"....err..sedap,cuma rasa dia pelik sikit la yang.Eh Tina,abang nak pergi toilet kejap eh.Sakit perut la.."Cepat-cepat Zain berlalu sebelum Tina dapat menghidu suara-suara nakal yang bersuara dalam hatinya.Dan sebelum dia dipaksa menghabiskan tomyam yang rasanya amat pelik itu.Entah apa ramuan yang diletakkan isterinya,dia sendiri tidak tahu.

Tina memerhatikan suaminya berlalu dengan perasaan geram.Dia mengambil sudu lalu mengambil sedikit kuah tomyam.Dia sendiri tidak tahu bagaimana rasanya tomyam.Untuk pertama kalinya dia merasa makanan itu."Uwekkk!!"

"Arghh..takpe..jangan cepat give up Tina.Kau memang takde bakat memasak,tapi aku tau kau tu kreatif.Kau boleh fikirkan idea-idea lain untuk ambil hati suami kau.Kau kena buktikan pada Zain yang kau macam perempuan normal lain yang boleh memasak.Yeah!Tengku Qistina mesti sentiasa berusaha!"


***********************************

"Abang,hari ni Tina masak special tau.."
"Special?Err..Tina masak apa?"
"Ha..harini Tina masak tomyam special lagi,memang special untuk abang.Sekejap eh,Tina nak hidangkan makan malam untuk kita.."Tina berlalu ke dapur dengan senyuman kecil.

"Eh..tak payahlah yang..abang puasa hari ni!"ujar Zain pantas.Tapi sayang Tina tidak mendengarnya.Zain menggaru kepala.Hisy..masalah besar ni.Entah apa lagi rasa tomyam yang dimasak oleh wanita itu.Bukan apa,dia sebenarnya sudah serik dengan masakan Tengku Qistina.Sudah tiga hari berturut-turut Tina memasak tomyam untuknya.

Hari pertama,dia masih boleh memaafkannya dan memberi alasan untuk menolak tomyam yang rasanya amat pelik itu.Hari kedua pula dia berharap Tina dapat memperbaiki masakannya.Tetapi akhirnya dia terpaksa menutup hidung,dan menjamah tomyam yang tetap tidak sedap itu untuk menjaga hati isteri kesayangannya itu.Sampaikan dia cirit birit seharian.Entah apa yang diletak oleh Tina dia sendiri tidak tahu.Tapi untuk hari ni,dia sudah kehabisan idea untuk menolak.Dia juga betul-betul tidak sanggup untuk menyedekahkan perutnya untuk dijadikan bahan eksperimen Tina.Tina,isterinya..memang tidak boleh memasak!Itu kenyataan..

"Abang,jom makan.."

"Err..yang,abang nak tengok tv dulu ni.Kejap lagi la eh,"pintas Zain cepat.Matanya melekat memandang kaca tv untuk menunjukkan yang dia betul-betul serius berminat dengan cerita yang ditayangkan.

"Ala abang..jomla makan sekarang.Penat Tina masak ni.."ucap Tina,masih lagi lembut.Dia menuju ke arah suaminya lalu mengurut manja bahu suaminya.

"Hisy..kejap la yang.Kan abang tengah tengok movie ni.Tina pergi makan dulu la."
"Abang..jomla.."
Zain tidak menjawab.Matanya difokuskan ke arah tv.
"Abang!!!"Tina menjerit geram.

"Eh,apasal jerit-jerit ni?"soal Zain.Matanya dikalihkan ke arah Tina.
"Abang tu la.Nak ajak makan pun susah sangat.Bukannya Tina suruh abang masak pun.Abang ni memang tak berperasaan.Dahlah Tina penat baru balik kerja,lepastu terus masak untuk abang.Abang pulak boleh sedap-sedap je tengok tv.Abang ingat Tina orang gaji ke kat rumah ni?"Tina menjerit melepaskan perasaan geram.Dia membeliakkan mata memandang Zain.

"Yang Tina terjerit-jerit,meninggi suara kat abang ni kenapa?Berdosa tau tak?Kalau Tina nak tau,masakan Tina memang tak sedap langsung.Tomyam yang Tina masak tu pun ntah apa-apa rasanya.Mak abang masak tomyam sepuluh kali lagi sedap dari Tina.Mek Thailand kat kedai tu pun dua belas kali ganda masak lagi bagus dari Tina.Itulah,abang suruh Tina belajar masak dari dulu tak nak,manja sangat.Lepastu nak paksa-paksa abang makan tomyam Tina yang pelik tu pulak."Zain juga sudah mula meninggikan suara dan berdiri menghadap isterinya.

Tina terkedu.Air mata yang spontan bergenang di mata cepat-cepat diseka.Tidak mahu Zain melihatnya.Dia memang manja,tetapi dia paling benci menangis di hadapan orang.Tina betul-betul tersentap dengan kata-kata Zain.Memang dia tidak pandai masak,tetapi kata-kata yang dilemparkan Zain dirasakan amat melampau.Membandingkan dirinya dengan mek yang bekerja di gerai makanan seafood itu?Ahhh..betul-betul satu penghinaan!

Zain juga terus terdiam bila menyedari ada air jernih di tubir mata isterinya.Kasar sangat ke aku cakap tadi??

"Err..Tina.."Zain cuba menyentuh bahu isterinya.

"Dont touch me!!!Tina tau memang Tina tak pandai masak.Tina tak pernah masuk dapur selama ni.Tapi Tina dah berazam untuk berubah lepas Tina kahwin dengan abang.Sebab tu Tina cuba jugak masak walaupun Tina tau abang memang tak suka dengan masakan Tina.Abang ingat Tina tak tau,abang pergi makan setiap malam kat gerai seafood tu.Abang ingat Tina tak nampak macammana mesranya mek Thailand tu layan abang kat kedai tu?Sampai hati abang.. kalau abang ada affair dengan mek Thailand tu pun bukannya Tina tau kan..Tina tau,Tina ni panas baran,degil.Dahlah,Tina nak balik rumah mama!"

"Tina!Tunggu.Abang.."Zain cuba memegang tangan Tina namun wanita itu cepat-cepat merentapnya.Dia mencapai handbag dan kunci kereta lalu menuju ke arah pintu.

"Tina,jangan macam ni.Jangan tinggalkan abang,"pujuk Zain.Dia berlari anak mendapatkan isterinya di muka pintu.
"Abang pergilah kat mek tu.Tina ni tak guna.Tina.."Tina tiba-tiba pengsan.Nasib baik Zain bertindak cepat, memaut tubuhnya.

*****************************

"Tahniah..isteri encik disahkan mengandung tiga minggu."

"Hah?Betul ke doktor?Terima kasih doktor..terima kasih banyak-banyak."Zain menggoncang tangan doktor itu berkali-kali.Dia seperti tidak percaya dengan kata-kata itu.Selepas doktor itu berlalu pergi,dia terus duduk di sisi Tina.
"Tina,dengar tak apa doktor cakap tadi?Abang bakal jadi ayah,Tina pulak bakal jadi ibu.Tina dengar tak?"soal Zain berkali-kali.Tangan Tina digenggam erat.Tidak habis-habis dia memanjatkan perasaan syukur ke hadrat Ilahi.

Tina tersenyum melihat kegembiraan suaminya.Dia juga begitu terkejut mendengar berita itu.Hilang terus kemarahan yang disimpan terhadap Zain.

"Tina,abang mintak maaf pasal tadi.Sorry sayang..abang yang salah.Abang tak tepati janji.Abang patutnya terima Tina seadanya.Abang patut hargai apa yang Tina buat.Tina dah cuba bersungguh-sunguh untuk jadi isteri yang baik.Maafkan abang sayang.."ucap Zain sambil merenung wajah isterinya penuh kasih.

Tina diam tanpa reaksi.Zain mengelus-elus rambut isterinya."Tina..please forgive me.."

"Hmm..baiklah."akhirnya Tina bersuara."Tapi janji lepas ni jangan pergi kedai mek tu lagi."

Zain tersenyum lebar."Abang janji!!"


Dua minggu selepas itu,Tina telah memasuki kelas memasak yang bertauliah dan diajar oleh tukang masak terkenal.Bersamanya,kelihatan Tengku Balqis turut bersama-sama dengan anaknya belajar memasak.Khas untuk suami tercinta!

1 aduan:

jat said...

gulp! terasa wo
x pndai masak gak
hahah. tp ok sikit dr tina agaknya
HOPEFULLY.. ki3
seram jgk pk2 klu nak kawin tp x reti msk.. hermmm