Unggulnya Cinta


"Mimie!Mimie!"Mimie menoleh belakang.Kelihatan Anis berlari-lari anak mendapatkannya.

"Cepatnya jalan...tak tunggu pun.."

"Sorry Anis..Mimie ingat Anis dah balik tadi.Jom!"Mimie menarik tangan Anis.Mereka berdua berjalan seiring.

"Nampak macam nak cepat je.Ha,ade date eh..."usik Anis.Mimie senyum malu."Mana ade la...Mimie ade hal sikit hari ni.Tu yang jalan cepat sikit."

"Hai..lajunya jalan.Tak pandang kiri kanan langsung.."Langkah Mimie dan Anis terhenti bila dihalang oleh tiga orang gadis.Anis menjeling geram.

"Rilek la.Apasal nampak macam kelam kabut sangat ni?Anis,you tak kesian ke tengok Mimie ni?Jalan la slow-slow sikit..I tau la you memang slim..tapi kawan you..haha.Kesian dia termengah-mengah jalan tau.Kan Mimie?You mesti penat kan.."Salah seorang dari gadis itu menghampiri Mimie,memandangnya dari atas ke bawah.

"Hey,yang korang sibuk sangat ni kenapa ha?Kiteorang nak jalan laju ke,slow ke..suka hati la..Ade kiteorang guna jalan mak bapak korang buat?Fetty,kau kalau sehari tak kacau Mimie tak boleh ke?"soal Anis sambil menjeling tajam.

Gadis yang dipanggil Fetty itu ketawa sinis."Ntah lah,rasa tak lengkap pulak hidup I.."

Mimie memberi isyarat kepada Anis,supaya tidak memanjangkan pergaduhan.Telefon bimbitnya berbunyi.Dia memandang Anis."Anis,Mimie kena balik dulu la.Esok kita jumpa kat kelas eh."

Anis mengangguk.Setelah Mimie berlalu,dia memandang Fetty tajam.Fetty ketawa lagi."Rilek la Anis..yang you nak marah sangat ni kenapa?I tengok Mimie pun rileks je..you pulak yang lebih-lebih.Biasalah tu,orang gemuk macam Mimie tu kena usik sikit-sikit.Saja nak enjoy..kan gurlz?"

Dua orang temannya mengangguk lalu turut sama ketawa.

"Kalau dah memang jenis busuk hati..macam tu la.."sindir Anis.

"Hey!Control your mouth okey!Alaa..bukan I tak tau,you baik sangat dengan Mimie tu pun bersebab kan..Mentang-mentangla Mimie tu anak orang kaya.Senang la you..makan free,shopping pun ada member yang belanja.Yelah,kalau nak harap duit you,mana mampu kan..Jangan nak berlakon baik sangat la.."

"Shut up!Dah,malas aku nak bertekak dengan korang."Anis berlalu meninggalkan mereka dengan muka merah padam.


*****************************************

"Laa..kenapa ni?Abang tengok Mimie macam sedih je..anything happen kat kolej tadi?" Haziq yang sedang memandu mengerling gadis di sebelahnya.
"Err..tak de ape-ape.Mimie ok."Mimie menghulurkan senyuman manis.Kata-kata ejekan Fetty cepat-cepat dilupuskan dari ingatan.Dia tidak mahu lelaki itu mengesan kesedihannya.
"Betul ni?"
"Iyer..abang jangan la risau.Emm..kenapa dah lama tak datang rumah?Mama rindu sangat dengan abang."
"Mama je?Mimie?Rindu tak dengan abang?"usik Haziq.
Pipi Mimie yang gebu tiba-tiba menjadi merah.Mimie tertunduk malu.Haziq ketawa."Ha,ambik hadiah kat kerusi belakang tu..Happy belated birthday.Ni hadiah yang abang dah janji nak kasi.Satu untuk birthday Mimie,satu lagi sebagai denda sebab lambat wish birthday.Sorry,abang busy sikit sekarang.Banyak kerja kat office."

"Thanks abang Haziq."


Mimie melompat sebaik saja sampai di biliknya.Dia bernyanyi riang.Comel,kucing kesayangannya diambil lalu didukung.Dicium kucing itu berulang kali.

"Comel,happynya hari ni..nak tau tak,Mimie dapat hadiah apa dari abang Haziq?Tengok ni,cantik tak?"Mimie menunjukkan teddy bear dan beg tangan kepada Comel.

"Miow..miow!"Comel mengiau.Mimie ketawa.Hatinya terhibur.Hanya Comel yang memahaminya.Dia mencium kucing itu."Comel tau kan,Mimie sayang sangat kat abang Haziq.Mimie nak bagitau abang Haziq,Mimie sayang sangat kat dia..sejak dari kecil lagi..tapi Mimie malu.Mimie takut abang Haziq tak suka Mimie."

Mimie merenung jauh.Kasihnya pada Haziq terlalu mendalam.Dia tidak pernah sayangkan lelaki lain selain dari Haziq.Haziq baik.Haziq tidak seperti lelaki-lelaki lain yang selalu mengejeknya.

"Mimie.."
Mimie tersedar dari lamunan."Oh,mama.Masuklah."
Datin Rokiah tersenyum memandang anaknya."Ni kenapa ni?Jauh je berangan mama tengok."
"Tak de la mama.Penat sikit tadi kat kolej.Papa mane ma?"
"Papa ade tu,kat luar..eh,siapa kasi teddy bear dengan handbag ni?"soal Datin Rokiah sambil membelek-belek teddy bear berwarna coklat itu.

Mimie senyum malu."Ha,ni mesti Haziq yang kasi kan?"Datin Rokiah memandang muka anaknya.Begitulah sifat Mimie,agak pemalu.Mimie mengangguk.Datin Rokiah mengelus rambut anak tunggalnya itu.

"Mimie dah bagitau Haziq,perasaan Mimie pada dia selama ni?"soal Datin Rokiah lembut.
Mimie menggeleng.

"Hmm..bila Mimie nak cakap?Susah tau sebenarnya..nak sembunyikan perasaan sayang ni.Mesti rasa terseksa.Lagipun mama tau dah lama sangat Mimie simpan perasaan tu,"ujar Datin Rokiah.Berdiplomasi.
Mimie diam seketika."Entahlah mama.Mimie tak bersedia nak bagitau sekarang.Kalau abang Haziq tak suka Mimie macammana?Lagipun,Mimie nak kejar impian dulu.Mimie nak jadi chef terkenal.Hemm..bila Mimie dah jadi chef nanti,bolehla Mimie masakkan makanan sedap-sedap untuk abang Haziq.Kan ma?"soal Mimie manja.

Datin Rokiah menggeleng."Sukati Mimie la..apa-apapun,mama doakan yang terbaik untuk satu-satunya anak mama ni..."

********************************


"Best betul jadi macam Anis kan.."ucap Mimie ketika mereka bersama-sama keluar membeli-belah.
"Ha,kenapa pulak?"soal Anis pelik.
"Yelah..Anis kan kurus,cantik pulak tu.Nak cari baju pun senang ,"puji Mimie.
Anis tergelak."Kalau senang nak cari baju pun,tapi duit takde..nak buat ape Mimie..kadang-kadang,Anis jealous tengok Mimie.Lagi best jadi anak orang kaya.."

"Takdelah,sama je.Lagipun tu semua harta ayah dengan mama Mimie la..Eh,baju ni lawa.Sesuai untuk Anis,"ujar Mimie sambil memandang baju di tangan Anis.Anis membelek tanda harga di baju itu."Hemm..takpelah,lain kali jela Anis beli.Mimie,Mimie nak cari kerja apa lepas kita habis belajar ni?Kenapa Mimie ambik course ni ek?"

Mimie terdiam seketika.Memikirkan jawapan yang paling sesuai untuk dinyatakan kepada Anis."Minat kot.Mimie suka masak dari kecik lagi.Impian Mimie nak jadi chef terkenal,macam chef Wan tu."Namun alasan selebihnya hanya disimpan di dalam hati.Takkan hendak dinyatakan impian utamanya adalah untuk menjadi isteri yang baik untuk Haziq dan memasak makanan yang enak-enak untuk lelaki itu.Pasti Anis mentertawakannya.

"Anis pulak?Apa impian Anis?"
"Anis?Kalau Anis cakap Mimie jangan gelak pulak.Hemm..impian Anis nak cari lelaki kaya."
"Lelaki kaya?Kenapa?"
"Senang la.Boleh beli baju cantik-cantik macam baju ni."Anis dan Mimie gelak hampir serentak.
"Mimie,cantik beg ni.Mimie beli kat mane?Mesti mahal kan?"Sebenarnya sejak tadi dia sudah menyedari beg tangan yang dipakai Mimie.

"Owh..beg ni.Emm..beg ni bukan Mimie beli.Tak tau la Anis ingat ke tak.Rasanya Mimie pernah bagitau Mimie ada sorang kawan rapat.Dia la yang kasi beg ni.."

Anis terdiam sebentar.Memikirkan siapa yang dimaksudkan.Apapun,dia memang cemburu dengan Mimie.Teman rapat Mimie pastinya juga kaya.Walaupun gadis itu gemuk,ramai orang sayangkannya.Sedangkan dia,punya ramai kawan lelaki,tapi satu pun tidak boleh diharap.Semuanya cakap lebih,tapi...poket kosong!!

"Siapa ek?Haziq?"
Mimie mengangguk.Perasaannya bergetar bila mendengar nama itu.
"Owh.Beg ni cantik la,bagus betul taste dia kan?"
"Thanks."Mimie tersenyum simpul.
"Mimie...Mimie kenal Haziq tu dah lama ke?"soal Anis.Entah kenapa persoalan mengenai lelaki itu menarik perhatiannya.
"Emm..sejak kecil lagi.Ayah Mimie dengan ayah dia kawan baik.Lepastu diorang bukak bisnes sama-sama."
"Owh.Dia dah kerja eh?"soal Anis lagi.
"Dah."Anis mengangguk.Tiba-tiba dia memeluk bahu Mimie."Ha,Mimie dengan dia takkan takde ape-ape hubungan?Kan dah kenal lama.."usik Anis.Wajah Mimie yang gebu nampak kemerah-merahan mendengar kata-kata itu."Err..mana ade apa-apa la Anis..".

Anis ketawa."Ok2..Eh,bila nak kenalkan dengan Anis?Teringin jugak nak tengok kawan kesayangan Mimie tu.."
Mimie senyum malu."Nanti Mimie kenalkan eh."


***********************************

"Abang tak busy ke hari ni?"soal Mimie sebaik saja masuk dalam kereta.

"Tak la.Abang baru balik jumpa klien.Kebetulan lalu kat kolej Mimie.Emm..semalam abang telefon auntie,dia bagitau Mimie menangis.Kenapa?"

Menangis?Alamak mama ni...tu pun nak bagitau Haziq.."Takla..semalam ada exam praktikal..Mimie kena masak chicken chop."

"Lepastu?"
"Terlupa nak letak garam la..mesti lecturer tu potong markah nanti.Dahlah muka dia berkerut-kerut masa rasa chicken chop tu."

Haziq ketawa."Takpela..jangan sedih-sedih.Lain kali buat betul-betul k.Mimie,lama dah abang tak makan chocolate cake Mimie yang sedap tu.Bila nak buat lagi?".

Senyuman kegembiraan segera terukir di bibir Mimie bila mendengar pujian itu."Nanti Mimie buat untuk abang eh,"janjinya.Tiba-tiba Mimie ternampak Anis yang sedang berjalan kaki.Dia menoleh kebelakang untuk memastikan.

"Kenapa?"
"Tak..itu kawan Mimie.Kenapa dia jalan kaki pulak?"soal Mimie hairan.
"Nak stop kereta ke?"soal Haziq.Mimie mengangguk.
"Anis,kenapa jalan kaki ni?"soal Mimie sebaik saja cermin kereta dibuka.
"Bas lambat.Malas nak tunggu..."ujar Anis sambil mengesat peluh di dahi.
"Laa..ye ke?Emm..jomla naik sekali.Boleh kan abang?"
Haziq mengangguk.

"Err..takpelah Mimie..susahkan kau dengan..emm.."Anis tidak jadi menghabiskan ayat bila matanya bersabung pandang dengan Haziq.Lama matanya tertancap di situ.

"Saya Haziq.Jomla,takde susah apa-apa pun.Lagipun jalan tengahari macamni,nanti gelap kulit tu,"ujar Haziq berlawak.Dia mengukir senyuman.
"Err..thanks."


*****************************************

"Eh.."Mimie terpinga-pinga bila mendapati kereta Haziq menderu laju melepasinya.Bertambah pelik bila melihat Anis juga berada di dalam kereta itu.Mimie menggosok matanya beberapa kali.Ish..tak mungkin la..kenapa pulak Anis dan Haziq naik kereta bersama??

"Thanks En.Haziq,sebab sudi tumpangkan saya."
Haziq senyum."It's ok.Perkara kecik je.Ha,dah baik ke sakit perut tu?Kalau tak elok lagi saya hantar awak pergi klinik.Nak tak?"

"Takpelah,dah okey sikit.Saya memang selalu sakit perut macam ni."Sekilas Anis memandang wajah kacak milik Haziq.Sejak pertemuan pertama dengan lelaki itu,hatinya telah terpaut.Haziqlah putera idaman yang ditunggu-tunggu selama ini.Puas dia menanti peluang untuk bertemu dengan lelaki itu,dan hari ini impiannya menjadi kenyataan.'Hemm..inilah satu-satunya peluang aku'.Anis merencana rancangan jahat yang kedua.Tadi secara spontan dia telah menipu lelaki itu.Mengatakan yang Mimie berjumpa lecturer,dan tiba-tiba pula dia mengadu sakit perut.Maafkan aku Mimie!!ini saja peluang untuk aku mencapai impian aku..

"Aduh!!"Muka Anis berkerut menahan kesakitan.
"Eh,awak ok ke?"Haziq bertanya cemas.Dia cepat-cepat memberhentikan kereta di tepi jalan.
Anis menggeleng.Perlahan-lahan air matanya mengalir."Sakit sangat ni.."
Haziq menggaru kepala."Err...nah minyak cap kapak ni.Awak sapu kat perut tu.Saya bawa awak pergi klinik sekarang k."
Anis mencapai tangan Haziq yang baru hendak menarik brek tangan."Tak payahlah.Saya...saya takde duit."

"Awak tak payah fikirkan hal tu.Yang penting,awak kena buat pemeriksaan doktor.Nanti melarat pulak sakit tu,"ucap Haziq.

Anis menggeleng.Dia menunduk,memegang perutnya seketika.Tiba-tiba dia menangis teresak-esak."Terima kasih sebab ambil berat pasal saya.Selama ni takde orang yang pedulikan saya.Saya sakit perut ke,pening kepala ke,semuanya saya yang tanggung sendiri.En.Haziq memang baik..terima kasih,"ucapnya sayu.

"Err..keluarga awak?"soal Haziq.

"Dah bercerai.."

"Owh.I'm sorry,"ujar Haziq dengan nada simpati."Takpela,jangan sedih.Awak masih ada ramai kawan-kawan yang baik.Emm..Mimie pun ada.Saya percaya dia takkan biarkan awak berseorangan."

Anis mengangkat mukanya.Tanpa diduga,dia memeluk Haziq erat."Terima kasih abang Haziq.Anis rasa gembira sangat dapat kenal dengan abang.Lepas ni kita boleh jumpa lagi kan?Anis rasa tenang bila berbual dengan abang..tenang sangat.."

"Err..boleh-boleh.."Haziq serba salah dengan perlakuan Anis.Sementara gadis itu ketawa keriangan di dalam hati.Lelaki...semua sama!!

***************************

"Anis..tunggu!!"Mimie mengejar Anis yang berjalan agak laju.Sebaik saja berjaya mengatasi Anis,dia memegang tangan gadis itu.Nafasnya turun naik,tercungap-cungap.Setelah penatnya agak reda,barulah Mimie membuka mulut."Anis,kenapa Mimie tengok seminggu dua ni Anis macam menjauhkan diri dari Mimie?"

Anis membisu.
"Anis dah tak nak kawan dengan Mimie lagi ke?Fetty bagitau,Anis malu nak kawan dengan Mimie.Betul ke?"soal Mimie,meminta kepastian.Dia sebenarnya tidak pernah mempercayai Fetty,tetapi dia sedih kerana Anis tiba-tiba menjauhkan diri daripadanya.
"Eh,bukanlah.Mimie,Anis sebenarnya keliru sekarang ni.."ucap Anis teragak-agak.
"Kenapa?Bagitau la Mimie.."
Anis terdiam seketika."Mimie,Anis terkejut bila tiba-tiba dapat tahu abang Haziq sukakan Anis.Anis tak tau nak buat apa.Dia telefon hari-hari.Dia cakap dia dah jatuh hati sejak kali pertama jumpa Anis.Dia cakap dia tak pernah jumpa perempuan secantik Anis.Anis keliru,Anis tak tau nak balas cinta dia atau tak..Anis bukan nak jauhkan diri dari Mimie,tapi Anis tak tau nak bagitau Mimie macammana..sorry Mimie."

Bagaikan sembilu,kata-kata itu menerobos masuk ke telinga lalu menikam ke dasar hati.Mencucuk-cucuk.Pedihnya hati Mimie hanya tuhan yang tahu.Tangannya pantas berpaut pada tiang di tepi,menahan tubuh agar tidak jatuh.Kata-kata itu betul-betul satu kejutan besar.

"Mimie..Mimie!!"
Mimie mengawal diri."Err..Anis pun sukakan dia?"
Anis tersipu-sipu malu."Abang Haziq tu baik sangat.Anis rasa dihargai dengan sifat caring dia.Dah seminggu ni dia ambik Anis dari kolej,bawak pergi jalan-jalan.Tapi dia pesan rahsiakan hal ni dari Mimie.Anis pun tak tau kenapa.Mimie..Anis rasa Anis pun dah jatuh cinta dengan abang Haziq.."

Sampai saja di rumah,Mimie berlari masuk ke bilik.Comel mengikut dari belakang.
Miow!Miow!
Mimie mendukung Comel.Dia menangis teresak-esak."Comel,harapan Mimie dah musnah.Abang Haziq tak suka Mimie.Abang Haziq tak suka Mimie sebab Mimie tak cantik.Mimie gemuk..Abang Haziq sukakan Anis.Mimie sedih sangat.Sampai hati abang Haziq buat Mimie macam ni..."
Miow!Miow!


*****************************

"Macammana boleh jadi macam ni auntie?"soal Haziq.Dia tergesa-gesa ke hospital setelah menerima panggilan telefon dari Datin Rokiah yang mengatakan Mimie sakit.

Datin Rokiah menangis teresak-esak."Entah,auntie pun tak tau.Doktor cakap Mimie pengsan sebab tak makan dan telan pil pelangsing badan melebihi had.Auntie jumpa ubat ni dalam bilik dia.Auntie pun tak tau kenapa dia buat macam ni tiba-tiba."

"Mimie rasa apa yang Mimie buat ni betul ke?Ni semua kerja bodoh tau tak.Makan ubat diet,lepastu ikat perut tak makan,apa ni?.Mimie ingat boleh kurus senang-senang je ke macamtu?Abang ingatkan Mimie ada self confident.Berapa kali abang cakap,jangan pedulikan apa yang orang cakap.Apa yang kawan-kawan ejek .Abang betul-betul kecewa dengan Mimie."

Mimie diam.Sedar-sedar dari pengsan,dia terus dimarahi tanpa diberi sebarang peluang untuk bersuara.Mimie memejam mata.Terlalu kecewa.Dan sampai Haziq pulang,dia tidak menegur langsung lelaki itu.

****************************************

Seminggu kemudian...
"Mimie,Haziq datang tu.Turunlah..kesian dia.Hari-hari dia datang..janganla marah lama-lama sangat.Turun ye sayang.."pujuk Datin Rokiah lembut.

Mimie menggeleng.Dia memejam mata.Datin Rokiah mengeluh.Dia menutup pintu bilik Mimie kembali.Perlahan-lahan Mimie membuka mata.Dia turun dari katil.Keluar dari bilik lalu menjenguk dari tingkat atas.Air matanya mengalir bila melihat Haziq.Perasaannya tetap tidak berubah terhadap lelaki itu.Dia juga menyesali tindakan bodohnya.Selama ini dia yakin pada diri sendiri.Tapi kerana lelaki itu,keyakinannya goyah.Dia cuma mahu menjadi cantik seperti Anis.Sudah tentu Haziq akan suka padanya.

Miow!Miow!
Comel mengiau di sebelahnya.Mimie mengesat air mata lalu mendukung comel."Comel,Mimie sedih sangat.."
Comel tiba-tiba melompat turun lalu turun ke tingkat bawah.Comel menghampiri Haziq.Haziq yang baru hendak mendukung Comel terkejut bila kucing itu tiba-tiba mencakarnya.

Abang!!!!!Namun suara Mimie tersekat di kerongkong.Dia memandang Haziq yang mengaduh kesakitan dengan pandangan sayu.Dia tidak mampu untuk turun ke bawah berjumpa lelaki itu.Dia berlari masuk ke bilik.

"Comel,kenapa buat abang Haziq macam tu?Mimie benci Comel.Mama,Mimie tak nak bela Comel lagi.Mama,mama kasi jela Comel kat Mak Jah."

Datin Rokiah menggeleng kesal.Dia tahu Mimie amat sayangkan Comel."Tapi.."
"Ma,please.."
"Hmm..baiklah"

"Puan,ada orang datang nak jumpa Mimie.Katanya,namanya Anis,"ujar Mak Jah,pembantu rumah mereka.

"Mak Jah,suruh Anis masuk eh."

"Mimie,Anis nak mintak maaf.."
"Kenapa?"soal Mimie hairan.Anis tunduk memandang lantai.Teragak-agak untuk bercakap."Sssebenarnya,apa yang Anis cakap hari tu semuanya rekaan semata-mata.Abang Haziq tak pernah suka Anis."
"Apa?"

************************************

"Abang Haziq,Anis sebenarnya suka abang.Sejak kali pertama kita jumpa lagi.."
"Hah?Apa Anis cakap ni?"
Anis cuba memeluk Haziq,tapi lelaki itu cepat-cepat menolak."Jangan merepek la.Abang tak pernah simpan apa-apa perasaan pun pada Anis.Abang anggap Anis macam adik je."
Anis menangis."Kenapa?Anis tak cukup cantik ke abang?"
"Takde kaitan dengan cantik atau tak..abang tak tengok semua tu."
"Habistu,abang suka orang lain?Abang suka Mimie?"
"Dah,abang rasa itu hal peribadi abang.Anis tak payahlah nak ambik tahu.."


"Anis bersalah Mimie.Anis sakit hati sebab abang Haziq tolak Anis.Sebab tu Anis reka cerita.Anis nak Mimie cemburu.Anis dapat rasa yang Mimie memang sayangkan abang Haziq.Maafkan Anis.."

Mimie betul-betul terkejut.Tidak sangka Anis sanggup melakukan semua itu."Entahlah Anis,Mimie bingung..tak sangka."

"Mimie,Anis betul-betul mintak maaf.Anis dah menyesal.Tolong maafkan Anis,"Anis melutut,memegang tangan Mimie erat.

"Mimie,maafkanlah Anis.Mama tak ajar anak mama jadi pendendam kan,"ujar Datin Rokiah yang sejak tadi menjadi pemerhati.

Mimie terdiam seketika."Baiklah"
Datin Rokiah tersenyum.Semuanya sudah berakhir.Kini tiada halangan antara Mimie dan Haziq lagi.Dia juga percaya Haziq amat menyayangi Mimie.


**********************************

"Betul ni Mimie tak nak ikut mama dengan papa?"soal Datin Rokiah.Dia agak berat hati untuk meninggalkan anak gadis tunggalnya di rumah.Dia dan suami akan ke Sarawak atas urusan perniagaan.

"Betullll...ala,mama janganla risau.Mama pergi 2 hari je kan..lagipun..Mimie dah besar la ma.."

"Are you sure?"

Mimie mengeluh."Mimie tak boleh pergi ma..Mimie nak sambut birthday abang Haziq esok."

"Hmm..baiklah.Kirim salam mama pada Haziq.Gud luck sayang!"

Mimie menabur chocolate rice di atas keknya.Siap sudah kek coklat kegemaran abang Haziq..dan kek itu akan diberikan esok.

Malam itu sebelum tidur,Mimie melihat kek coklat di dalam peti ais sekali lagi.Dia berasa puas dengan hasil kerjanya.'Abang,Mimie tak marah dah.Esok Mimie akan kasi kek coklat ni dan kita akan berbaik semula..Mimie sayang abang!'

*********************************

Haziq menggeliat kemalasan.Dia meraba-raba mencari telefon yang berdering nyaring.Siapala yang telefon pagi-pagi buta ni?Dia senyum tiba-tiba..teringat hari ini hari jadinya.Pasti itu Mimie.Kerana,setiap tahun gadis itu akan mengucapkan selamat hari lahir tepat pukul 8 pagi.Dia melihat jam di dinding.8.20 pagi.

"Mimie..lambat 20 minit.Abang tak nak terima wish ni laa.."
"Haziq,tolong datang rumah uncle sekarang jugak.Tengok Mimie.Uncle dengan auntie on the way balik kl.Please!
"Uncle,kenapa ni uncle?Kenapa dengan Mimie?"
Talian tiba-tiba terputus.Haziq yang mamai terus segar bila mendengar suara cemas Dato' Khairuddin,papa Mimie.Dia terus keluar dari bilik.Mendail nombor Mimie tapi tidak diangkat.Haziq bergegas mandi.Kunci kereta dicapai.

'Berkenaan kes tanah runtuh yang berlaku di Bukit Nasional,pihak polis berjaya menemui mangsa ketiga.Jalan utama telah ditutup dan orang ramai yang menduduki kawasan berhampiran diarahkan berpindah.'

"Ape???"jerit Haziq agak kuat.Radio dikuatkan lagi.Pemanduannya menjadi kelam kabut sebentar.Mimie!!


*************************************

"Sabarlah Kiah.Ini semua takdir.Kita sebagai manusia tak boleh menolaknya,"pujuk Dato' Khairuddin untuk sekelian kalinya.Datin Rokiah masih lagi menangis teresak-esak.Tadi dia hampir diserang histeria bila mengetahui rumah banglonya adalah antara rumah yang terbabit dalam kejadian tanah runtuh itu.

"Anak kita bang..saya menyesal.Patutnya saya paksa dia ikut kita semalam.Tapi.."

"Dah la..jangan salahkan diri sendiri.Kan abang dah cakap,ini semua takdir tuhan.Kita doa banyak-banyak,mintak supaya anak kita selamat."Dato' Khairuddin juga cuba menyedapkan hatinya sendiri.Sudah 7 jam operasi mencari dilakukan.Dia bertambah risau bila sebentar tadi mayat orang gajinya,Mak Jah berjaya ditemui pihak polis dalam keadaan cedera parah.Tetapi Mimie masih lagi belum dijumpai.

Haziq meraup mukanya.Ya Allah!Dia tidak sangka semua ini akan terjadi.Perasaan bersalah semakin mencengkam bila dia mengetahui segala-galanya dari Datin Rokiah.Tentang Mimie yang menyimpan perasaan terhadapnya sejak kecil lagi.Tentang Mimie yang sentiasa berusaha untuk membuatnya gembira.Dan tentang Mimie yang tidak pernah mencintai lelaki lain selain dirinya.

Ya Allah!Selamatkan Mimie Ya Allah.Aku bernazar,akan kujadikan dia teman hidupku untuk selama-lamanya jika kau selamatkan dia..

"Bang,anak kita bang!"Jeritan Datin Rokiah mematikan lamunan Haziq.Gadis itu disorong menuju ke ambulan.Gadis itu nampak tenang.Amat tenang..


****************************

"Haziq,kamu dah fikir masak-masak ke?Jangan buat semua ni hanya kerana perasaan bersalah.Auntie tak nak kamu menyesal,berkahwin dengan orang yang kamu tak cintai,"ujar Datin Rokiah.

Haziq menggeleng.Dia memandang Mimie yang terlantar kaku di atas katil.Entah bila gadis itu akan sedar,dia sendiri tidak tahu.Sudah 6 bulan gadis itu koma sejak kejadian tanah runtuh itu berlaku.Dan sejak itu juga dia setia melawat gadis itu setiap hari.Dia yakin Mimie mendengar apa yang dikatakannya,cuma gadis itu belum berkemampuan untuk membalas kata-katanya.

"Tak auntie..siapa kata saya tak cintakan dia?Saya yakin tak akan ada orang lain yang boleh cintakan saya seperti Mimie.Kalau Mimie mampu memberikan cinta yang seunggul itu kepada saya,kenapa saya tak boleh lakukan sama seperti itu kepada dia.Saya yang bodoh sebab tak sedar cinta Mimie selama ni.Saya rasa belum terlewat lagi untuk saya menghargai cintanya sekarang."

Haziq terdiam seketika."Saya akan hantar rombongan meminang hujung minggu ni.Saya harap auntie dengan uncle boleh benarkan saya bertunang dengan Mimie.Saya akan tunggu dia sampai dia sedar,tak kira sampai bila sekalipun.Insyaallah,saya tetap yakin..Mimie akan sedar suatu hari nanti.Dan pada masa itu,dia akan menjadi isteri saya yang sah."

Datin Rokiah dan Datuk Khairuddin terdiam mendengar kata-kata itu.Mereka berdua kagum dengan keunggulan cinta Haziq dan Mimie.Mereka percaya cinta yang tulus ikhlas itu akan kekal selamanya.Biarlah masa yang menentukan.Adakah cinta Haziq dan Mimie akan bersatu di dunia..ataupun di akhirat nanti....

3 aduan:

bidadari cinta said...

best jugak...!

Anonymous said...

Cite ni setakat ni je ke? ada sambungannya tak?

nurulfzz said...

xtaw lg..tp wat mase skang sy blom fikir nk smbung cter ni..sbb xde idea:)